środa, 20 listopada 2013

Język C++ ( Pętle )

WPROWADZENIE

Pętla umożliwia cykliczne wykonywanie ciągu instrukcji określoną liczbę razy, do momentu zajścia pewnych warunków  lub w nieskończoność. Po prostu służy do powtarzania instrukcji, które chcemy aby się wykonały więcej niż raz bez konieczności ich wielokrotnego pisania w kodzie. 
Dzięki temu możemy na przykład w bardzo łatwy i krótki sposób wypisać na przykład ten sam komunikat kilka razy lub pobrać od użytkownika 100 zmiennych. 
Dlatego przy pomocy pętli nasz kod jest krótszy, czytelniejszy i łatwiejszy w utrzymaniu. 

W dzisiejszym temacie przedstawię:

 1. Pętle (kod + schemat blokowy + przykład); 
 2. Zagnieżdżanie pętli (pętla w pętli); 
 3. Instrukcja break i continue; 
 4. Trzy przykładowe programy z pętlami; 

PĘTLA - WHILE

Dopóki warunek jest spełniony (czyli wartość logiczna wynosi true) dopóty pętla będzie powtarzała instrukcję (lub blok instrukcji.
Blok instrukcji umieszczony w pętli while może się nie wykonać ani razu jeżeli wartość logiczna warunku przy pierwszym wejściu w pętlę będzie fałszywa. Jest to kluczowa, a zarazem jedyna różnica pętli while od pętli do ... while

#kod




#schemat blokowy

File:While-loop-diagram.svg

#przykład





PĘTLA - FOR

Używamy  jej praktycznie zawsze, gdy znamy ilość danych, jaką mamy wczytać, wypisać lub zmienić. Jeśli chcemy policzyć średnią z określonej liczby liczb, wczytać określoną ilość danych z pliku lub wypisać określoną ilość danych na ekran, pętla for jest do tego po prostu idealna.  
Za pomocą pętli for możemy wykonywać dokładnie te same rzeczy co za pomocą pętli do...while. Jednak każda pętla jest znacznie wygodniejsza od pozostałych w określonych sytuacjach.


#kod



#schemat blokowy

File:CPT-For-loop-diagram-complex.svg

#przykład





PĘTLA - DO ... WHILE

Ta pętla podobnie jak pętla for jak  i wszystkie pozostałe pętle, umożliwi nam powtórzenie określonych operacji tak długo jak warunek końcowy jest spełniony. 
W przypadku pętli do ... while pierwsze wykonywana jest lista instrukcji, następnie jest sprawdzany warunek. Pętla wykonuje się do momentu, gdy warunek końcowy będzie fałszywy. 
W odróżnieniu od innych pętli,  lista instrukcji pętli do ... while wykona się co najmniej raz.


#kod


#schemat blokowy

File:Do-while-loop-diagram.svg

#przykład


ZAGNIEŻDŻANIE - PĘTLI W PĘTLI

Zagnieżdżanie pętli sprowadza się do umieszczania jednej pętli wewnątrz drugiej (czy też kolejnej) pętli.







PRZERYWANIE PĘTLI - BREAK

Ta instrukcja pozwoli nam przerwać działanie jednej z pętli - czyli jeżeli gdzieś w pętli wystąpi instrukcja break to program bezwarunkowo zakończy swoje działanie.



















POMIJANIE PĘTLI - CONTINUE

Instrukcja ta kończy działanie przebiegu kodu pętli - czyli jeżeli gdzieś w pętli wystąpi instrukcjacontinue to program pomija instrukcje występujące po niej i przystępuje do ponownego sprawdzenia warunku. Instrukcja ta powoduje przedwczesne, bezwarunkowe zakończenie wykonania wewnętrznej instrukcji pętli i podjęcie próby realizacji następnego cyklu pętli.


















3 PRZYKŁADOWE PROGRAMY Z PĘTLI

#przykład1












#przykład2











#przykład3



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz